Saturday, September 6, 2008

trip ke kelong acheh

assalamualaikum
inilah kali pertama aku menulis blog..
saja aku memilih untuk menulis topik yang ringan dan soronom untuk tatapan pembaca
halaman blog ini aku tujukan buat kaki2 pancing seluruh dunia dan juga khusus untuk 'kaw team' aku [mahdan a.k.a agon, eri, ahock a.k.a han, sham]
aku bukannya baru berkecimpung dalm dunia pancing. sejak aku sekolah rendah lagi aku slalu curi2 keluar rumah memancing di hujung kampung aku.kadang2 bila dah gian sangat aku sanggup berpanas menunggu joran buluh aku dekat parit depan rumah aku(menunggu puyu).sampai hitam legam.haha
tapi itu dulu, mase aku belum kenal mesin kekili..
bila dah meningkat dewasa banyak pulak perkar yang aku perlu kejar demi membina karier hidup..pejam celik dah berusia juga aku..
setahun kebelakangan ini aku semakin rancak memancing(aku rasa geng2 aku pun perasan yg aku makin menggila memancing)
masa yang sesuai (ada geng yang senang diajak) dan lokasi2 yang kaya dengan makhluk tuhan yang dinamakan ikan membuatkan aku n the geng makin kerap memancing dan merancang untuk memancing.kadang2 baru baling umpan dah plan cari tarikh untuk next pancingan.
hemm..banyak gak yang aku nak cerita pasal hobi aku ni kan..takpe next time aku cite lagi
kali ni aku nak cerita pasal trip aku n the geng pergi ke KELONG ACHEH MERSING
dah lama kitorang plan nak bermalam kat kelong nih
mahdan selaku tulang blakang team kami dah buat macam research pasal kelong nih (siap surf internet n interbiu orang lagi)
aku, agon, eri, ahock n yusri nekad kalini setelah segala kelengkapan dan perancangan rapi diatur.
tarikh 29 ogos 2008 330pm kami bertolak dari batu pahat.perjalanan memakan masa hampir 3jam (yusri memandu dengan penuh berhemah) tolak campur berhenti kat kluang n kedai pancing yang begitu memuaskan hati di bandar mersing.
kami sampai di jeti..alamak dah lupe name tempat aku park keta..mase tu lebih kurang pukul 820 pm, tanpa berlengah kami terus menaiki bot nelayan menuju ke kelong acheh.syok gile rasenye kalau nak compare mase nak g kelong senssarang.jauh gile beza...
dari jauh nun dah nampak kilaual\n lampu dari kelong tuh..lagila excited.eri tak sudah2 ambik gambo.haha
kedaangan kami disambut oleh krew yang bertugas, layanan superb!kami dihidangkan makan malam selepas diberikan bilik untuk berehat.memang berselera setelah jauh travelling!
lepas makan kami terus membuat persediaan untuk membuat lontaran.aku macam biasalah terkedek2 ikat tali pancing.
berbeza dengan trip2 kami sebelum ini nyata ahock awal2 lagi dah prepare, tak sampai 2 minit dia dah naikkan ikan 'kunyit' bersaiz mini.
kami menunggu detik 2am hingga 3am sebab time tu air pasang. target kami untuk trip ni ialah tenggiri pun jadilah.haha
jig memang banyak kami bawa..
malam tu memang rancak dengan kerapu, ikan tanda, pacu tapi takde tande2 alu2 atau GP..(amacam gon?)haha
pukul 3 pagi masing2 dah kelat mata dan kesejukan..tiba2 ahock menjerit mintak aku bawakan sauh..rupanya yu seberat lebih kurang 1 kg mengena umpan..mase tu agon n eri dah lena dibuai mimpi..haha
aksi sentapan joran semakin berkurangan lepas tu dan kami pun memilh untuk tidur..penah seh..esok ade lagi nak try jig2 yang kami beli kat mersing siang tadi...

ahowk orang islam said...

Hehe. Bila nk return / trip bru? Ala layan surfcast kat area2 batupahat pun ok. Hehe.